۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴

معاون دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

تمام مشروبات الکلی «سَمی» هستند

تمام مشروبات الکلی «سَمی» هستند

سمنان- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: همه الکل‌ها اعم از اتانول (الکل اتیلیک) یا الکل چوب، متانول و... فی‌نفسه سمی هستند.

احسان حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: همه الکل‌ها اعم از اتانول (الکل اتیلیک) یا الکل چوب، متانول و… فی‌نفسه سمی هستند، چیزی به عنوان الکل غیرسمی وجود ندارد؛ اما چیزی که در جامعه به غلط مصطلح شده این است که اتانول غیر سمی است و تنها الکل چوب یا متانول سمی هستند.

وی افزود: تنها زمان بروز عوارض مصرف هر یک از انواع الکل‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد، به عنوان مثال فردی که مصرف کننده مزمن اتانول (الکل اتیلیک) است در دراز مدت دچار سیروز الکلی (کبد چرب و…)، عوارض گوارشی، التهاب لوزالمعده، کم خونی و… می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: میزان بی‌خطری برای مصرف الکل (تقلبی و غیر تقلبی) صفر است؛ یعنی نباید برای یک لذت کوتاه مدت ریسک عوارض و خطرات را به جان خرید چراکه بسیاری از عوارض مصرف، مانند کوری ماندگار است.

حسین زاده در ادامه به تحقیقات علمی هم اشاره کرد و گفت: آمار مرگ و میر الکلی‌ها در جهان نشان می‌دهد از هر بیست مرگ، یک مورد به علت مصرف مشروبات است در همین زمینه سایت statista نوشته است در سال ۲۰۲۲ سه میلیون نفر در دنیا به علت مصرف مشروبات الکلی فوت کردند.

کد خبر 6249302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha